RECENZE: Osud (KŘÍDLA #4)

autor: Aprillyne Pikeová
v roce: 2013
celkem: 312 stran
série: Křídla
díl: čtvrtý
originál: Destined

anotace: Laurel a Tamani jsou připraveni postavit se na odpor silám zla a Avalon ubránit. Naštěstí v tom nejsou sami, na pomoc jim přichází David a další věrní přátelé. Jejich odvaha sehraje v boji významnou roli. Podaří se Laurel a jejím přátelům zachránit Avalon? Komu dá Laurel nakonec přednost – Davidovi, nebo Tamanimu?

Na knížku jsem se dosti těšila. Kdo taky ne, že? Vždyť je to úplně poslední díl série Křídla, a nikdo si to nechce nechat ujít. Jelikož jsem byla s třetím dílem Iluze trošičku na pochybách, předem jsem se malilinko obávalo dílu čtvrtého. Nicméně jsem byla velice zvědavá, jak všechno nakonec dopadne. Doufala jsem, že mě kniha vážně překvapí něčím, co bych od ní nikdy nečekala, že autorka vymyslí strhující konec série. Také mi ale bylo jasné, jak nám dopadne náš zamilovaný trojúhelník David-Laurel-Tamani. Tam jsem nečekala nějakou závratnou událost.

Když jsem knihu dočetla tak jsem si řekla: "Uff, konečně konec." Dolehlo na mě takové menší zklamání. Ze začátku jsem si tiše namlouvala, že to bude dobrý, že se kniha trochu víc rozvine v polovině a určitě to bude úžasné. Nestalo se tak. Pokud jste četli předchozí díly, tak určitě víte, že většinou děj plynul následovně: Pauza, akce (tedy útok), pauza, akce... Zkrátka a jednoduše mě už nebavilo číst o tom, jak na ně útočí pořád trollové a kdo je florela a kdo ne.  Ze začátku měli chycenou zimní florelu Yuki, což jsme věděli již z předchozího dílu, jen mi nešlo do hlavy, proč tam jen tak čekali a seděli okolo ní a nic nedělali. Báli se Kley, to mi je jasné, ale kdyby alespoň něco podnikli, vždyť bylo jasné, že nakonec se stane přesně, to co nechtěli- že Yuki někdo zachrání. Každopádně už u těchto kapitol mě to docela nebavilo. Akce však bylo v knize více, než v předchozích dílech, rozpoutala se velká bitva v Avalonu, kdy Klea zaútočila se svými trolly. Všechno záviselo na Laurel a jejích přátelích, jelikož měli trochu menší problém s královnou Avalonu Marion. Každopádně tato část knihy byla celkem zdlouhavá a možná bych přivítala trochu větší jiskru. Konec knihy mě tedy bavil ze všeho nejvíce. Celkově jsem čekala něco krapet jiného a pohádkovějšího ale nakonec to skončilo tak... realisticky, zajímavě. Všichni mi přišli najednou starší a když jsem dočetla poslední stránku knihy, tak jsem si uvědomila, že mi chybí ta mladá a křehká Laurel z Křídel, která neví, proč jí roste květ na zádech, která se učí s Davidem, tím hodným a chytrým klukem.

Jak jsem již psala, překvapilo mě, jak zásadně se postavy v knize změnily. Najednou tady byl David nejsilnější ze všech, jak řekl Jamison, král. Nebyl to ten kluk, který se zajímá o učení a musí umět úplně všechno, ale někdo, kdo se postavil svému strachu. Vždy jsem věděla, že v něm něco je. (:D) Laurel mi kupodivu nepřišla, jako taková ovečka, která neví co se sebou. Naopak mě přesvědčila o tom, že je správná silná hrdinka, a ne jen ta, kterou všichni chtějí a obdivují. Nakonec bych chtěla hodit slovo o Klee. Klea byla vždycky velká tajnústkářka. Nikdy jsme přesně nevěděli, kdo vlastně je a v Osudu jsme se to konečně dozvěděli. Tipovala jsem pár možností a jedna z nich byla správná. Klea vždy uměla dobře ovládat lidi, a v tomto díle se to také velice dobře ukázalo. Vždycky mi přišla nad věcí a všechno měla pod kontrolou, až do úplného konce, kdy to... pro ni trochu špatně skončilo.

Obálka je jedním slovem krásná. Jsem velice ráda, že nakladatelství nechalo původní, protože se skvěle ke knížce hodí. Je dokonalá, jako i u ostatních dílů a u mě má palec nahoru.

Na konec bych vám jen stručně řekla, že pokud jste se do této série pustili, rozhodně si Osud přečtěte. Je mi trochu líto, že autorka napsala čtyři knihy, protože mi připadá, že série by se hodila tak na dva díly. Každopádně série Křídla je spíše pro poklidnou duši, která nahledá moc akce a napětí. Série je to určitě povedená a mně přijde velice mile napsaná. Víly jsou sami osobě (tedy jen některé! :D) jemná a křehká stvoření. Osudu dávám tři hvězdičky, s tím, že jsem se rozhodovala mezi třemi a čtyřmi. Ta akce ho velice zachránila, a teď už bohužel nemůžu říct, že se těším na další díl, tak tedy aspoň řeknu, že se těším, až si Křídla a další díly znovu přečtu.

Děkuji nakladatelství FortunaLibri za poskytnutí RC výtisku.